Головна » Номінанти » Проєкт року » «Розробка методології оцінки готовності громад до (ре)інтеграції ветеранів/-ок у цивільне життя»
Відповідь:
Із збільшенням кількості ветеранів та ветеранок, перед громадами постає важливе завдання – сформувати ветеранську політику, яка включатиме надання послуг для ветеранів, повернення до цивільного життя і адаптацію громад до ветеранів.
Втім за 10 років війни, в Україні немає єдиного підходу до ветеранської політики на місцевому рівні. Найчастіше ветеранська політика у громадах є частиною соціальної політики і має персоналізований (ініціативи конкретних посадовців, частіше місцевих голів), ситуативний (пов’язано з конкретними історіями ветеранів або яка набула розголосу в медіа) та фрагментований (стосується якоїсь частини ветеранської політики) характер. За таких умов кожна громада набуває власного досвіду, але його не можна масштабувати. Крім того, громади не проводять моніторинг та оцінку ефективності своєї діяльності, не мають показників, які могли б виміряти зміни у ветеранській політиці (якості наданих послуг).
Через те, що громади здебільшого орієнтуються на програми меморіалізації, вшанування пам’яті загиблих військових, надання матеріальної допомоги та соціальних послуг ветеранська політика дуже фрагментована. Мало приділяється уваги комплексному підходу повернення ветеранів до цивільного життя. Крім того, у громадах здебільшого відсутній моніторинг та оцінювання якості ветеранських послуг (за виключенням ЦНАПів та розгляду скарг), а відповідно потребує постійного перегляду надання послуг для ветеранів/ветеранок та членів їх родин.
Проєкт спрямований на розробку методології (само)оцінки готовності громад до (ре)інтеграції ветеранів/ветеранок та членів їх родин, яку зможуть використовувати органи місцевого самоврядування, громадські організації, які працюють з ветеранами та ветеранські спільноти для проведення оцінки громади, моніторингу ветеранських послуг та сприяти змінам. Це методологія націлена на вироблення єдиного підходу, який дозволить звернути увагу на напрями, які потребують підсилення. У свою чергу, громади зможуть отримати рекомендації для розвитку ветеранської політики, сформувати єдиний підхід до ветеранської політики на місцевому рівні та створить однакові можливості для ветеранів незалежно від місця проживання. Застосування цієї методології забезпечить стратегічне планування, підвищить рівень безпеки та соціальної захищеності в громадах, створить умови для залучення місцевої влади, ветеранів/ветеранок, місцевих жителів, бізнесу та інших зацікавлених сторін до створення належних умов для (ре)інтегарції ветеранів/ветеранок, що в кінцевому рахунку матиме позитивний ефект для економічного та соціального розвитку громади, забезпечення її сталого розвитку.
Відповідь: Ми очікуємо, що за результатами проєкту громади, які зацікавлені в послідовній та комплексній ветеранській політиці будуть проводити щорічний моніторинг ветеранської політики за допомогою методології (само)аналізу готовності громад до (ре)інтеграції ветеранів/ветеранок. Це створить передумови для розвитку та посилення співпраці між усіма зацікавленими сторонами, які спрямовують свою діяльність на ефективне впровадження ветеранських політик та підтримки ветеранів/ветеранок, а саме між місцевими владами, ветеранськими організаціями, неприбутковими організаціями, державними інституціями, медичними закладами, навчальними закладами тощо.